Friday, January 14, 2011

Saling Memahami

Cubalah tuk saling memahami...  :) 


G>A>D>U>H




tetibe nak post jiwang sikit ea, jgn marah.. huhu


Semalam ada sepasang 'pasangan' yang tengah dingin. jadi, terlintas nak tulis citer ni yg harap dapat membaiki hubungan mereka semula n juga sebagai nasihat tuk aku sendiri,.. hik hik hik jgn marah ~~


Aku try tulis nie.. haha.. dgr ni kawan: 


Salah satu kunci keberhasilan sebuah hubungan, iaitu kemampuan untuk saling memahami satu sama lain.

Tapi memang r susah untuk saling memahami pemikiran pasangan yang ada pendapat dan selera yang beza-beza ni.. 



cthnya:
mungkin kita suke teater, dia tak.. mungkin dia suke backstage, kita lak suke inter frame  .. so, susah kita nak paham bila kita nak sesuatu tu, tapi x dilayan or dia xsuke..

Jangan patah semangat dulu...! cube try test tips ni.. kadang2 aku try jgk walaupun hati tgah panas sepanas goreng pisng panas, n sebelum aku merepek ntah apa2 agi, cube la ni::















Cubalah untuk mengalah





"Bukan dia sorang salah, aku pon ada salah gak". Semakin cepat kita cakap cam tu, semakin cepat la miskominikasi selesai. Sebab sikap egois n nak menang je la cepat kita gaduh. . dudh dush~ 



Jadilah pendengar yang baik






Pasangan pasti akan lebih mudah diajak berbincang sebab rasa dihargai. Pendengar yg baik bukan cuma menguntungkan dalam hubungan, tapi juga dalam setiap aspek kehidupan. Chewahhh ayat aku.. x boley bla.. haha~



Perhatikan ekspresi wajahnya



Dengan tengok muka dia waktu salah faham, kita akan dapat tahu macam mane perasaannya saat itu. Terutama bagi wanita, perasaan biasanya lebih penting daripada isi pembicaraan--meski kaum hawa ni selalu tak mau mengakuinya. cube bila marah tu, cube tgok muke dia n cube faham situasi.. lama2 korg yang akan lembut taw..try r .. :)) 



Hindari dari cakap lepas/-ve


Lakukan dengan cara yang lebih diplomatis. Ada banyak cara menyampaikan kritik membangun dan positif. Jangan sampai dia terasa nanti lagi teruk.. fikir dulu sebelum cakap. 



Diam itu emas



Pada suatu hubungan, kita tidak harus selalu menjawab setiap pertanyaan. Dengan hanya menyediakan 'telinga' untuk mendengar mampu melunakkan hati pasangan. Atau cubalah untuk senyum dalam hati supaya diri kita x cepat melenting.ala.. or.. kalo dia tengah marah tu, buat2 la gurau2 ker, supaya dia x jadi marah .. kan senang.. kalo kita layan marah dia, lagi menjadi r kan ;)



so, kesimpulannya, give n take r.. 






jagn melampau merajuk or ego sgt.. jgn besar kan perkara yg kechik.. nanti takut wujud perang dunia pulak.. yang tu, xdapat nak tolong la.. hik hik hik.. 








SeLaMaT MeNcObA.....!!!


for u all n for me too ^_^












^_^ emm.. dia busy so kene paham.. :)

1 comment: